କାଶୀର ସୁବେଦାରକୁ ୧୬୬୯ରେ ବିଶ୍ୱନାଥ ମନ୍ଦିର ଭାଙ୍ଗିବାକୁ ଆଦେଶ ଦେଇଥିଲେ ଔରଙ୍ଗଜେବ, ଜାଣନ୍ତୁ ଆଦେଶର କ’ଣ ଥିଲା ?

ବାରଣାସୀର ଜ୍ଞାନବାପି ମସଜିଦ ପରିସରେ ଶିବଲିଙ୍ଗ ମିଳିବା ନେଇ ହିନ୍ଦୁ ପକ୍ଷର ଦାବି ପରଠାରୁ ନୂଆ ବିବାଦ ସୃଷ୍ଟି ହେଲାଣି । ମୁସଲିମ ପକ୍ଷ ଏହି ଦାବିକୁ ଅସ୍ୱୀକାର କରୁଛି । ଯାହାକୁ ଶିବଲିଙ୍ଗ ବୋଲି କୁହାଯାଉଛି ତାହା ଫୁଆରା ବୋଲି ଦାବି କରୁଛନ୍ତି ମସଜିଦ କର୍ମକର୍ତ୍ତା ଓ ମୁସଲିମ ବୁଦ୍ଧିଜିବୀ । ତେବେ କାଶୀର ଇତିହାସକୁ ନେଇ ଏବେ ଢେର ଖୋଳତାଡ଼ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଗଲାଣି । ତେବେ ସତ କ’ଣ ? ସତରେ କ’ଣ ଔରଙ୍ଗଜେବ ବାରଣାସୀ ବା କାଶୀ ଉପରେ ଆକ୍ରମଣ କରିବାକୁ ଆଦେଶ ଦେଇଥିଲା ? ସତରେ କ’ଣ କାଶୀ ବିଶ୍ୱନାଥ ମନ୍ଦିରର ଧ୍ୱଂସସ୍ତୁପ ଉପରେ ନିର୍ମିତ ହୋଇଛି ଜ୍ଞାନବାପି ମସଜିଦ । ଆସନ୍ତୁ ଜାଣିବା ଇତିହାସ କ’ଣ କହୁଛି । ତେବେ ତା’ ଆଗରୁ ଜାଣିନେବା ଜ୍ଞାନବାପୀ ମସଜିଦର ନାମକରଣ ଏମିତି କାହିଁକି ହୋଇଛି ?

ମସଜିଦର ସଂସ୍କୃତ ନାମ !

ଜ୍ଞାନବାପୀ ମସଜିଦ ଉପରେ ଉଭୟ ହିନ୍ଦୁ ଓ ମୁସଲିମ୍ ନିଜ ନିଜ ଦାବି ରଖୁଛନ୍ତି । ଏହି ମସଜିଦର ନାମକରଣ ମଧ୍ୟ ଅଦଭୁତ ଲାଗେ । କାରଣ ଜ୍ଞାନବାପୀ ଏକ ସଂସ୍କୃତ ଶବ୍ଦ । ଯାହାର ଅର୍ଥ ହେଉଛ ଜ୍ଞାନର କୂପ ବା ଜ୍ଞାନକୁଅ । ମସଜିଦର ଏଭଳି ନାମକରଣକୁ ନେଇ ମଧ୍ୟ ହିନ୍ଦୁପକ୍ଷ ନିଜ ଦାବି ରଖନ୍ତି । ସେମାନଙ୍କ ଯୁକ୍ତି ହେଉଛି ଯେ, ଗୋଟିଏ ମସଜିଦର ନାମ କେମିତି ସଂସ୍କୃତରେ ହୋଇପାରେ । ଯେହେତୁ ମସଜିଦ ସ୍ଥାନରେ ଆଗରୁ ମନ୍ଦିର ଥିଲା ତେଣୁ ମସଜିଦର ଏଭଳି ନାମ ହୋଇଛି ବୋଲି ସେମାନଙ୍କ ଯୁକ୍ତି ।

ଔରଙ୍ଗଜେବର ଫର୍ମାନ୍

ମସଜିଦ ଯେଉଁସ୍ଥାନରେ ଛିଡା ହୋଇଛି ସେଠାରେ ଆଗରୁ ଭଗବାନ ଆଦି ବିଶ୍ୱେଶ୍ୱରଙ୍କ ମନ୍ଦିର ଥିଲା । ତେଣଉ ଏପର୍ଯୟନ୍ତ ମସଜିଦ ମୁହାଁ ହୋଇ ନନ୍ଦି ବସିଛନ୍ତି । ଶିବ ମନ୍ଦିରରେ ନନ୍ଦୀ ସର୍ବଦା ଶିବଙ୍କ ଆଡକୁ ମୁହଁ କରି ରହିଥାନ୍ତି । ଏହାକୁ ଏକ ଯୁକ୍ତି ଭାବେ ଉପସ୍ଥାପନା କରାଯାଉଛି । କୁହାଯାଉଛି ଯେ, ନନ୍ଦି ଭଗବାନ ସେହି ସ୍ଥାନ ଆଡକୁ ମୁହଁ କରି ଅଛନ୍ତି ଯେଉଁଠାରେ ଆଗରୁ ମନ୍ଦିର ଥିଲା ଓ ଏବେ ମସଜିଦ ଅଛି ।

ଐତିହାସିକଙ୍କ ଅନୁସାରେ ସେପ୍ଟେମ୍ବର ୧୬୬୯ ମସିହାରେ ଔରଙ୍ଗଜେବ ଦିଲ୍ଲୀରୁ ବାରଣାସୀର ସୁବେଦାର ଅବ୍ଦୁଲ ହସନକୁ ମନ୍ଦିର ଧ୍ୱଂସ ପାଇଁ ଫର୍ମାନ ଜାରି କରିଥିଲା । ଔରଙ୍ଗଜେବ ଦ୍ୱାରା ଲିଖିତ ଏକ ଚିଠିକୁ ଏହାର ପ୍ରମାଣ ଭାବେ ଉପସ୍ଥାପନ କରାଯାଇଥାଏ । କାଶୀ ବିଶ୍ୱନାଥ-ଜ୍ଞାନବାପୀ ବିବାଦ ଉପରେ ଗବେଷଣା କରୁଥିବା ଓକିଲ ନିତ୍ୟାନନ୍ଦ ରାୟଙ୍କ ଅନୁସାରେ ଔରଙ୍ଗଜେବର ଆଦେଶ ସମ୍ପର୍କରେ ୧୯୬୫ର କାଶୀ ଗ୍ୟାଜେଟିୟରରେ ପ୍ରମାଣ ମିଳେ । ୧୯୬୫ କାଶୀ ଗ୍ୟାଜେଟିୟରକୁ କାଶୀର ପ୍ରାମାଣିକ ଇତିହାସ ଭାବେ ଗ୍ରହଣ କରାଯାଇଥାଏ ।

ସମକାଳୀନ ଇତିହାସ ପୁସ୍ତକ କ’ଣ କୁହେ ?

ଔରଙ୍ଗଜେବର ସମକାଳୀନ ଇତିହାସ ଉପରେ ଆଧାରିତ ଗ୍ରନ୍ଥ ମଆସିର ଏ ଆଲମଗିରିରେ ମୁହମ୍ମଦ ସାଫି ମୁସ୍ତାଇଦ ଖାଁ ବିଶ୍ୱନାଥ ମନ୍ଦିର ଧ୍ୱଂସ କଥା ଉଲ୍ଲେଖ କରିଛନ୍ତି । ମୁସ୍ତାଇଦ୍ ଖାଁ ମୋଗଲ ସାମ୍ରାଜ୍ୟର ଜଣେ ମନ୍ତ୍ରୀ ଇନାୟତୁଲ୍ଲା ଖାଁର ମୁନସି ବା କ୍ଲର୍କ ଥିଲା । ମୁସ୍ତାଇଦ୍ ଔରଙ୍ଗଜେବର ଶାସନ କାଳ ବାବଦରେ ନିଜ ପୁସ୍ତକରେ ଉଲ୍ଲେଖ କରିଥିଲେ । ଏହି ପୁସ୍ତକ ଅନୁସାରେ ଏପ୍ରିଲ୮-୯ ,୧୬୬୯ ମସିହାରେ ଔରଙ୍ଗଜେବ ନିଜ ସୁବେଦାର ଅବୁଲ ହାସନକୁ ମନ୍ଦିର ଧ୍ୱଂସ ପାଇଁ ଆଦେଶ ଦେଇଥିଲା । ଔରଙ୍ଗଜେବର ପତ୍ରର ଉତ୍ତର ସେହିବର୍ଷ ସେପ୍ଟେମ୍ବର ମାସରେ ହାସନ ଦେଇଥିଲା । ପତ୍ରରେ ମନ୍ଦିରକୁ ଧ୍ୱଂସ କରାଯାଇଛି ବୋଲି ହାସନ ଲେଖିଥିଲା । କେବଳ ଏତିକି ନୁହେଁ ମନ୍ଦିର ସ୍ଥାନରେ ମସଜିଦ ନିର୍ମାଣ କାର୍ଯ୍ୟ ସରିଛି ବୋଲି ମଧ୍ୟ ହାସନ ନିଜ ସମ୍ରାଟକୁ ଜଣାଇଥିଲା ।

ଗେଜେଟିୟରରେ ଏପ୍ରିଲ ବାବଦରେ ଉଲ୍ଲେଖ

କାଶୀ ଗେଜେଟିରରେ ଔରଙ୍ଗଜେବର ଫର୍ମାନ ସମ୍ପର୍କରେ ଉଲ୍ଲେଖ ରହିଛି । ୧୯୬୫ରେ ସରକାରୀ ପ୍ରେସରେ ଛପା ଯାଇଥିବା ଗେଜେଟିୟରର ପୃଷ୍ଠା ସଂଖ୍ୟା ୨୫ରୁ ୭୭ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ବାରଣାସୀ ଇତିହାସ ବାବଦରେ ଉଲ୍ଲେଖ ଅଛି । ଏଥିରେ ସ୍ପଷ୍ଟ ଭାବେ ଲେଖା ଯାଇଛି ଯେ, ଏପ୍ରିଲ ୯ ତାରିଖ ୧୬୬୯ ମସିହାରେ ଔରଙ୍ଗଜେବ ନିଜ ସୁବେଦାର ବା ପ୍ରାଦେଶିକ ଶାସନ ମୁଖ୍ୟକୁ କାଶୀର ମନ୍ଦିର ଓ ସଂସ୍କୃତ ସ୍କୁଲ ଗୁଡିକୁ ଧ୍ୱଂସ କରିବାକୁ ଆଦେଶ ଦେଇଥିଲା ।

aurangzeb attack on kashiaurangzeb kashi vishwanathkashi vishwanath aurangzebkashi vishwanath mandirkashi vishwanath mandir and gyanvapi masjidkashi vishwanath mandir historykashi vishwanath mandir masjid vivadkashi vishwanath mandir shivling
Comments (0)
Add Comment
Close Bitnami banner
Bitnami
Close Bitnami banner
Bitnami